SELAMAT DATANG KAWAN :-)

Salam mesra.

Selamat Datang ke laman web ini ! :-)

Dalam laman ini, saya akan berkongsi kisah2 saya dalam menjalani bisnes internet/trading, jadi sila rajin-rajin datang kembali untuk melihat kisah terkini :-) Komen-komen anda juga sangat dialu-alukan.

Post ini adalah post yang teratas jadi untuk melihat entri terkini, sila skrol ke bawah. :-)

Kita jumpa lagi !

Untuk benda2 trading saya, TAYOR ye (Trade At Your Own Risk). Apa yang saya tulis dalam trading hanya untuk saya dan tujuan pendidikan saya.



Tuesday, May 13, 2014

Jangan Ketagih Ilmu Perniagaan Anda Tanpa ......

Bila fikir tentang perjalanan perniagaan internet baru-baru ini, saya bertanya, kepada diri ini kenapa bisnes saya masih merangkak-rangkak hasil. Hasil ada, cuma tidak seperti yang diharapkan. Secara amnya, salahnya adalah pada diri saya sendiri, sebab saya KETAGIH ilmu.


Gambar hiasan :)
Ya, ketagihan ilmu menyebabkan perniagaan saya belum sukses. Secara ringkas, saya mencari dan menghadam ilmu perniagaan tanpa mengamalkan ilmu itu dahulu. Asyik membeli pakej ilmu A, ebook B, pegi ke seminar C .... tak habis-habis sehingga penghujungnya. Tetapi, ilmu itu tidak diamal sepenuhnya, sebelum ilmu baru pula dituntut. Akhir sekali, sindrom 'Information Overload' berlaku.

Untuk mengelakkan/mengurangkan sindrom ini, antara langkah-langkah yang disyorkan oleh otai-otai IM adalah seperti berikut :-

1) Jangan Beli Apa-apa Produk IM Untuk Masa Terdekat

Jangan beli apa-apa produk IM sehingga apa yang ada di tangan (hard drive) telah dibaca dan digunakan. Pada amatan saya, kebanyakan ilmu-ilmu dalam produk IM adalah 'recycled' ilmu produk-produk IM.. jadi kebanyakan apa yang dah dibeli sebelum ini masih lagi berguna. Kalau perlukan maklumat extra, boleh guna pakcik Google ;)

2) Fokus Kepada Satu Teknik Dahulu Sehingga Berjaya

 Pelbagai teknik wujud di dunia IM. Blogging, Google Adwords, FB Ads dan sekiannya. Jangan mengikut trend masa kini. Contohnya, sekarang FB Ads sedang panas. Sebelum anda mahu ke sana, sudahkah ilmu Google Adwords yang anda ada dipraktikkan?

Kini saya insaf dan di tahun 2014 ini, saya lebih fokus apa yang saya sudah beli sebelum ini dan hasilnya pemahaman saya bertambah akibat amalan ilmu yang ada di tangan.

JANGAN KETAGIH ILMU PERNIAGAAN ANDA TANPA AMAL :)

Gambar hiasan

No comments:

Post a Comment